Πρόσφατα

1 Comment  

Νικήτριες Φωτογραφίες του Διαγωνισμού #03 με θέμα «Χαμόγελο»

Ο τρίτος Ελεύθερος Διαγωνισμός Φωτογραφίας #03 του περιοδικού Palinodiae με θέμα «Xαμόγελο» έφτασε στο τέλος του. Ευχαριστούμε όλους όσους συμμετείχαν και με το τρόπο τους στήριξαν αυτή τη καλλιτεχνική διαδικασία....
Επιτελεστικά Show author Yiannis Kafouros

Belleville

Presentation by Yiannis Kafouros

 * Belleville * Photo by Yiannis Kafouros *

Εισαγωγή: Θυμάμαι από παλιά τον εξερευνητικό χαρακτήρα της Δώρας (Δώρα Τσίγκα – φωνητικά), τους πειραματισμούς της στον καλλιτεχνικό χώρο ευρύτερα σε συνδυασμό με μια φλογερή αταξία μέσα από μια έγνοια να κατασταλάξει κάπου. Μια δεκαετία μετά, και με ακραίες ενδιάμεσες αλλαγές, πιστεύω ότι κατάφερε τελικά να ενταχθεί σε ένα μουσικό περιβάλλον που της ταιριάζει περισσότερο από κάθε τι άλλο. Μέσα σε μια ρετρό αίσθηση, ένα καμπαρέ, κι ένα jazz show με covers, οι Belleville αποτελούνται από τους: Δώρα Τσίγκα στη φωνή, Λουκά Γιαννακίτσα στο κόντρα μπάσο και στη φωνή, Ειρήνη Αναστασίου στο τσέλο, Γιάννη Καφετζόπουλο στο πιάνο και στη κιθάρα, Θοδωρή Χριστοδούλου στα τύμπανα και Σπύρο Παπαρούλια & Φώτη Βελέτζα στο video art.

H μπάντα: Η μπάντα δημιουργήθηκε το 2011 – στο μυαλό της Δώρας η ιδέα του σχήματος με το συγκεκριμένο ύφος υπήρχε πολλά χρόνια πριν αλλά ήταν δύσκολο να βρεθούν τα κατάλληλα άτομα για να δέσει μια τέτοια μπάντα. Η Δώρα είχε ήδη περάσει από ροκ, μπλουζ και τζαζ μπάντες, όπως και από τη metal σκηνή. Ξεκίνησαν αυτή και ένας φίλος της κιθαρίστας λοιπόν, πριν από τρία χρόνια, να ψάχνουν μέλη γι’ αυτήν τη καμπαρέ μπάντα ξέροντας ότι θα χρειαστούν κρουστά, πιάνο, κόντρα μπάσο, τσέλο και πνευστό.

Λουκάς & ΕιρήνηΗ πρώτη άφιξη στο σχήμα ήταν η Ειρήνη, γνωστή του κιθαρίστα, η οποία εκείνη την εποχή ενδιαφερόταν να παίξει τσέλο σε ένα πιο θεατρικό εγχείρημα απ’ ότι συνήθιζε· η Ειρήνη είναι επαγγελματίας μουσικός και έχει παίξει σε πολλές σκηνές και με διάφορους καλλιτέχνες. Στη συνέχεια μέσω γνωστών βρήκανε τον Λουκά, ο οποίος κι ενώ στην αρχή δεν τραγουδούσε, σε μια πρόβα πήρε το μικρόφωνο και ερμήνευσε Τομ Γουέιτς (το «make it rain») κάνοντας τους υπόλοιπους να σκεφτούν ότι μπορεί να κάνει περισσότερα από το να παίζει μόνο κόντρα μπάσο – o Λουκάς παίζει σε διάφορα σχήματα, κυρίως όμως στους Barbara’s straight son.

Ο Λουκάς λοιπόν γνώριζε τον Γιάννη, ο οποίος έτυχε εκείνο το διάστημα να θέλει να παίξει πιάνο σε τζαζ σχήμα και ήρθε και έδεσε· o Γιάννης, ο νεαρότερος, ήταν μόλις 21 όταν ξεκίνησε να παίζει στη μπάντα, η οποία ήταν και η πρώτη του. Τη θέση του αρχικού ντράμερ, με τον οποίο δεν κατάφερε να συνεργαστεί η υπόλοιπη μπάντα διαδέχτηκε ο Θοδωρής, μέσω του Λουκά· o Θοδωρής, παίζει όπως συνηθίζουν οι περισσότεροι ντράμερ σε διάφορες άλλες μπάντες. Στην πορεία αποχώρησε ο κιθαρίστας με τον οποίο ξεκίνησε η μπάντα, με αποτέλεσμα γι’ αυτήν να είναι ξανά στο ψάξιμο για κιθαρίστα.

Το πρόβλημα λύθηκε γρήγορα, καθότι ο Γιάννης (πιανίστας) μπορούσε να καλύψει το κιθαριστικό μέρος στα κομμάτια που χρειαζόταν, κι έτσι η μπάντα συνέχισε στην αναζήτησή της για πνευστό, η οποία εν τέλει κατέληξε στην επαρκή για την μπάντα πρόταση του Λουκά για video art, το οποίο μαζί με άλλα θέματα της μπάντας επιμελούνται ο Σπύρος και ο Φώτης· ο Φώτης είναι υπεύθυνος για τα φώτα στις ζωντανές εμφανίσεις της μπάντας, όπως και μαζί με τον Σπύρο κάνουν το μοντάζ για τα βίντεο σποτ της μπάντας, καθώς  συμμετέχουν και ενεργά στο δημιουργικό κομμάτι. Τέλος, όταν για επαγγελματικούς λόγους απουσιάζει ο Λουκάς, τη θέση του στο κόντρα μπάσο διαδέχεται ο Πέτρος Λαμπρίδης, και αντιστοίχως όταν απουσιάζει η Ειρήνη, τη θέση της στο τσέλο διαδέχεται η αδερφή της Ρία Αναστασίου.

Δώρα Τσίγκα

Ειρήνη Αναστασίου Λουκάς Γιαννακίτσας Θοδωρής Χριστοδούλου Γιάννης Καφετζόπουλος

Η μουσική: Η ατμόσφαιρα που δημιουργεί η μπάντα είναι εκείνη μεταξύ της ΙΙ Tabarro όπερας του Πουτσίνι και των καμπαρέ της πόλης που γεννήθηκε η Edith Piaf (Belleville)· όνομα της μπάντας, που τώρα έχει γίνει ένα πολιτιστικό κέντρο όπου ακόμα και τα εγκαταλειμμένα εργοστάσια που υπήρχαν στη περιοχή έχουν μετατραπεί σε κατειλημμένα κέντρα τέχνης.

Η θεατρικότητα του σχήματος, οι ερμηνείες της Δώρας – οι μελωδίες και τα ρομάντζα, το Παριζιάνικο μποέμικο ύφος που αναδεικνύει την Μπελ Επόκ, η ξεκάθαρη θέση της μπάντας που κάνει απλά το ντεμπούτο της δίπλα σε μικρές παρέες μαζεμένες σε τραπεζάκια, και όλα μέσα σε μια Αρ Νουβώ αισθητική, αναβιώνουν  τη κουλτούρα της εποχής.

Εύκολα θα αφαιρεθεί κανείς από την θεατρική ερμηνεία  των Belleville, οι οποίοι σε κάνουν να νιώθεις ότι βρίσκεσαι στις αρχές του 1890, σε ένα από τα κακόφημα σοκάκια της Μονμάρτης και απολαμβάνεις το σόου εκείνων των ανερχόμενων αρτιστών του καμπαρέ, ανάμεσα στη διακόσμηση του Λωτρέκ, και πίνοντας δίπλα στη Βαλαντόν και στον Ερίκ Σατί.

♠♠♠

Συνάντησα τους Belleville σε ένα μαγαζί στο Μεταξουργείο όταν ρυθμίζανε τον ήχο τους, και πριν τη ζωντανή τους εμφάνιση, μου παραχώρησαν τη παρακάτω συνέντευξη (έπειτα τους απόλαυσα και τους φωτογράφισα):

Συνέντευξη Belleville στον Γιάννη Καφούρο, 28 Απριλίου 2013

Γ.K. Το όνομα της μπάντας το έχετε εμπνευστεί από την ταινία «Το Τρίο της Μπελβίλ» η οποία έχει σκηνοθετηθεί από τον Sylvain Chomet και ελλείψει διαλόγων τη στιχομυθία αντικαθιστούν οι μελωδίες της τζαζ. Η φανταστική πόλη Μπελβίλ ωστόσο της ταινίας απεικονίζει την πόλη της Ν. Υόρκης μετά τον β’ Παγκόσμιο και όχι την γνωστή Παριζιάνικη συνοικία των καμπαρέ του μεσοπολέμου, είναι μια αλληγορία αυτό για εσάς;

B. Το όνομα της μπάντας ναι το έχουμε εμπνευστεί από το τρίο της Μπελβίλ, εκπληκτικά όμορφη ταινία, με πολύ μουσική, μουσική που μας αρέσει, ωραία ατμόσφαιρα και σχέδια. Στην πραγματικότητα η Belleville  ήταν μία ανεξάρτητη πόλη με ανεπτυγμένο το εργατικό κίνημα και τώρα είναι τόπος καλλιτεχνών -οι οποίοι αρχικά  πήγαν να ζήσουν λόγω του ότι τα ενοίκια ήταν πολύ φθηνά- ζωγράφων, γλυπτών αλλά και πολλών μα πολλών μουσικών ιδίως της jazz  εν γένει κουλτούρας. Στην Ν.Υόρκη μετά τον Β’ παγκόσμιο όπως και κατά τη διάρκειά του, η μουσική, ο χορός, το swing, η jazz, τα blues, όλα ήταν  μέρος της ζωής των Αμερικάνων, ανεξαρτήτου εθνικότητας. Οπότε το όνομα, με όποια εκδοχή του, εκφράζει είτε στην Ευρώπη στην Γαλλία, είτε στην Αμερική του ’40 -’50,  είτε στην Ελλάδα του 2013 της κρίσης, είτε στην μεγάλη οθόνη, τη μουσική που έχουμε επιλέξει  να παίζουμε.

Γ.K. Η σημερινή συναυλία γίνεται στα πλαίσια της ενίσχυσης του Χατζηκυριάκειου Ιδρύματος παιδικής προστασίας. Πιστεύετε ότι τέτοιου είδους κινήσεις δεν μπορούν να επιτευχθούν χωρίς τη βοήθεια χορηγών;

B. Τέτοιου είδους κινήσεις μπορούν να γίνουν από τον καθένα μας, με λίγη καλή θέληση και όρεξη για οργάνωση – γιατί όλο αυτό χρειάζεται μια διοργάνωση και ένα κάποιο «τρέξιμο» έτσι ώστε να συνεννοηθούν όλοι οι συμμετέχοντες. Σίγουρα βοηθάει η ύπαρξη των χορηγών έτσι ώστε να καλυφθούν κάποια έξοδα, αλλά κυρίως λόγω της διαφήμισης του εκάστοτε  γεγονότος. Η διαφήμιση αυτή βοηθάει στην προσέλευση του κόσμου  που μπορεί να ενδιαφέρεται, από κει και πέρα και δύο κιθάρες μπορεί κάποιος να πάρει και να το διαφημίσει μέσω internet  ή ακόμα και από στόμα σε στόμα, να κατέβει  σε έναν πεζόδρομο, να βάλει ένα κουτάκι εισφορών και να πάει μετά να τα προσφέρει στο εκάστοτε ίδρυμα.

Γ.K. Στα μελλοντικά σας σχέδια τι υπάρχει; Να περιμένουμε κάποια ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά;

B. Στα μελλοντικά μας σχέδια σίγουρα υπάρχει πολύ μουσική. Αρχικά σκεφτόμαστε να ηχογραφήσουμε κάποιες από τις διασκευές που έχουμε κάνει και να κόψουμε κάποια βινύλια με αυτές, και σίγουρα αυτό που θέλουμε είναι δικά μας κομμάτια – ίσως μαζί με τις διασκευές να έχουμε και δικό μας υλικό, αυτό είναι το πολυπόθητο σχέδιο. Όπως και να’ χει θέλουμε να συνεχίσουμε να παίζουμε τη μουσική που αγαπάμε, να παίξουμε για τον κόσμο σε Αθήνα και επαρχία και όλα θα γίνουν.

Γ.K. Ευχαριστώ για τη συνέντευξη.

B. Εμείς ευχαριστούμε, καλή συνέχεια και rendez – vous στις 14 Μαΐου στο Half Note ..

Belleville2_Photo by Yiannis Kafouros_Palinodiae

Facebook Comments

Αναζήτηση

Σχετικά Άρθρα

Το γυμνό του Jules De Bruycker

Το γυμνό του Jules De Bruycker

ΤΗΣ ΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΛΥΔΑΚΗ Τα γυμνά του Βέλγου ζωγράφου και χαράκτη Jules De Bruycker καλύπτουν την περίοδο της καλλιτεχνικής του ωρίμανσης, περίπου από το 1925 ως το 1940, όταν και αρχίζει...

Γλώσσα Σελίδας:

  • Greek
  • English

Κοινωνική Ιστορία

Κοινωνική Ιστορία