Πρόσφατα

1 Comment  

Νικήτριες Φωτογραφίες του Διαγωνισμού #03 με θέμα «Χαμόγελο»

Ο τρίτος Ελεύθερος Διαγωνισμός Φωτογραφίας #03 του περιοδικού Palinodiae με θέμα «Xαμόγελο» έφτασε στο τέλος του. Ευχαριστούμε όλους όσους συμμετείχαν και με το τρόπο τους στήριξαν αυτή τη καλλιτεχνική διαδικασία....
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ Show author Yiannis Kafouros

Συνέντευξη Στέλιος Σαλβαδόρ – Μωρά στη Φωτιά

Presentation by Yiannis Kafouros

Στέλιος Σαλβαδόρ6_Palinodiae.com

Παρουσίαση: Η ποιητική διήγηση μέσα απ’ το μουσικό πανδαιμόνιο των Μωρά στη Φωτιά με την περίνοιά τους, οι πολιτικοί συλλογισμοί του Σαλβαδόρ μπλεγμένοι σε ερωτικές ιστορίες και οι ερμηνείες του, η μικτή διάταξη στίχων και οι αλληγορικές αφηγήσεις τους, δεν χρειάζονται καμία είδους ηλίθια παρουσίαση – είναι από μόνα τους αυτάρκη όπως δημοσιεύονται από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.

Ραπόρτο: Ο Στέλιος Παπαϊωάννου, γνωστός και ως Σαλβαδόρ, ο ίδιος ιδρυτής και βασικός συνθέτης των Μωρά στη Φωτιά, κλείνει με ένα σημαντικό έργο στη πλάτη του σχεδόν τρεις δεκαετίες στο μουσικό σανίδι.

Στέλιος Σαλβαδόρ4_Palinodiae.comΕυεργέτης σε μια μουσική δομή της οποίας η σύνθεση παντρεύει το ποιητικό με το αστικό στοιχείο• μια ατομική ελεγεία ενάντια στην φριχτή υλική πραγματικότητα, ενάντια στον μικροαστισμό και τον φασισμό. Μια επιτηδευμένη παρανόηση, ένα παρωδιακό επεισόδιο, κι ανάμεσά τους ο χονδροειδής τρόπος έκφρασης του Στέλιου με την λυρική του φωνή και την εκρηκτική ερμηνεία του – ένα αναρχικό σκαρί, μια εγερτική δύναμη ανάμεσα σε λαπαλισάντα και λαϊκές ιστορίες…

♠♠♠

Συνάντησα τον Σαλβαδόρ σε μια συναυλία αλληλεγγύης, στο θέατρο ρεματιάς στο Χαλάνδρι, κι αφού επιβεβαίωσα για άλλη μια φορά τον μετριόφρων χαρακτήρα του – η μορφή του είχε μια συνάφεια με ό,τι έχει κερδίσει μέχρι τώρα – ήρεμος και σίγουρος, μου παραχώρησε τη παρακάτω συνέντευξη για το περιοδικό Palinodiae :

Συνέντευξη Στέλιος Σαλβαδόρ Μωρά στη Φωτιά στον Γιάννη Καφούρο, 23 Ιουνίου 2013

Γ.Κ. Τα «Μωρά στη Φωτιά» είναι μια μπάντα που υπάρχει κοντά τρείς δεκαετίες. Υπάρχουν ακόμα ανεκπλήρωτοι στόχοι ή ο «φούρναρης έχει κατακλυστεί απ΄ την συνήθεια» ακόμα κι αν συνεχίζει να φτιάχνει καλό ψωμί;

Σ.Σ. Η συνήθεια είναι κάτι που δεν μπορεί να με «καταλάβει» εύκολα γιατί δεν είμαι καθόλου «δογματικός» στη μουσική, αλλά και σαν άνθρωπος, οπότε έχω ένα ελεύθερο πεδίο σκέψης και δράσης και δε φοβάμαι να γνωρίσω έναν καινούργιο εαυτό, μουσικά.

Γ.Κ. Ποιες είναι οι τελευταίες σου καλές ανακαλύψεις από εγχώρια μουσικά σύνολα;

Σ.Σ. Δύο συγκροτήματα που μου αρέσουν και μάλιστα από διαφορετικούς χώρους μεταξύ τους, είναι οι ΑΝΙΜΑ ΝΑΤΙΟΝ και οι ΜΑΤΕ.

Γ.Κ. Μπάντες πολύ σημαντικές στον χώρο του μη εμπορικού τραγουδιού επανασυνδέθηκαν μετά από πολλά χρόνια για λίγες , ή ακόμα και για μία μόνο , εμφανίσεις. Ποιά η γνώμη σου πάνω σ΄ αυτό;

Σ.Σ. Βλέπω πάντα καλοπροαίρετα τις καλλιτεχνικές ανησυχίες και προσπάθειες. Το να συμβαίνει κάτι τέτοιο είναι ένδειξη επιτυχίας που αντέχει στο χρόνο και γι αυτό αξίζει να συμβαίνει.

Γ.Κ. Το λαϊκό κίνημα έχει μια παράξενη διαγωγή. Απ΄ το Μοιραίο Καραβάνι στην όαση της ερήμου λοιπόν με ειρηνικό ή επαναστατικό πέρασμα;

Σ.Σ. Mε ειρηνικό-επαναστατικό πέρασμα, κάτι που προϋποθέτει πάρα πολύ χρόνο, αλλά για μένα η επανάσταση που γίνεται ξαφνικά και επιφέρει σε μικρό χρονικό διάστημα τις μεγαλύτερες δυνατές αλλαγές, σημαίνει ότι η προηγούμενη περίοδος ήταν άκρως μη επαναστατική και αυτό είναι πάρα πολύ θλιβερό όταν συμβαίνει. Εγώ ιδανικό θα θεωρούσα μια «επαναστατημένη καθημερινότητα», όπου θα είναι ρουτίνα η εγρήγορση και θα είναι τόσο εμπεδωμένη η «ανθρωπιά» ώστε δε θα χρειάζεται να γίνουμε «απάνθρωποι» για να παραμείνουμε «άνθρωποι». Και φυσικά δεν αυταπατώμαι ότι αυτά που σκέφτομαι δεν ακούγονται ουτοπικά, αλλά δε μπορεί έστω κι ένας αφού τα επιθυμεί, τότε δε μπορεί παρά να τα σκέφτονται κι άλλοι κι αφού τα σκέφτονται, κάποια στιγμή θα τα ζήσουν.

Στέλιος Σαλβαδόρ5_Palinodiae.com
Γ.Κ. Ποιους στίχους σου θα διάλεγες να περιέχονται σε μια κρυφή επιστολή προς την κυβέρνηση;

Σ.Σ. Δεν πιστεύω στα πρόσωπα, όπως δεν πιστεύω στα μαγικά ραβδάκια όπως σου είπα παραπάνω. Πιστεύω στις χρονοβόρες ζυμώσεις των κοινωνιών και όχι σε αναλαμπές μεμονωμένων ανθρώπων. «…Στο Παιχνίδι της ζωής, μαζί….» λοιπόν.

Γ.Κ. Ορόσημο του αντικαθεστωτικού αγώνα μπορεί να είναι και η αφίσα της σημερινής συναυλίας; Ποια είναι η γνώμη σου για την πολιτική κατάσταση στη χώρα και την άνοδο της ακροδεξιάς;

Σ.Σ. Οι κοινωνίες δεν προχωράνε ποτέ γραμμικά. Πάντα εκεί που κάνουν να πάνε μπροστά, υπάρχει μια δύναμη που τραβάει προς τα πίσω τα πράγματα και σίγουρα οι άνθρωποι γίνονται πιο συντηρητικοί όταν νιώθουν ότι κινδυνεύουν και με όλη αυτή την κινδυνολογία της τηλεόρασης, αλλά και τα πραγματικά προβλήματα της κρίσης, ανεργία, οικονομικά προβλήματα, χρέη στις τράπεζες, ο κόσμος γίνεται πιο συντηρητικός. Είναι σα να τρέχεις με ένα αμάξι με μεγάλη ταχύτητα και πέφτεις πάνω σ΄ ένα τοίχο και σώζεσαι παρ΄ όλα αυτά. Δύο πράγματα μπορεί να συμβούν: ή να κάνεις πολύ καιρό να οδηγήσεις αυτοκίνητο, ή να μην ξαναοδηγήσεις ποτέ. Αν αυτό το αυτοκίνητο είναι η ζωή σου, το φρένο για μερικούς θα είναι πολύ δυνατό. Μη φοβάστε να πεινάσετε, μη φοβάστε να ταπεινωθείτε, μη ντρέπεστε να υποφέρετε, απλά συνεχίστε να διεκδικείτε τη ζωή σας και τα όνειρά σας.

Γ.Κ. Ανάμεσα στον Ελύτη και τον Καρυωτάκη, τον ρομαντισμό και τη ματαιότητα , ένας ακατάσχετος φροϋδισμός με μποέμικα στοιχεία που φτάνουν να θυμίζουν μέχρι και Μπουκόφσκι. Ποιά είναι η σχέση σου με τη λογοτεχνία;

Σ.Σ. Λατρεύω τη λογοτεχνία, σχεδόν δε μπορώ να ζήσω χωρίς τα βιβλία.

Γ.Κ. Κοίτα με τα μάτια της καρδιάς. Μια απολογία που έρχεται από τα πρώτα χρόνια για να καταλήξει μετά από αποτυχημένες προσπάθειες να περιληφθεί σε κάποιο δίσκο, σαν κρεσέντο στον τελευταίο δίσκο «Στο Δρόμο» (έκδ. LP Βινυλίου 2013). Είναι μια αλληγορία για κάποιον κύκλο που έκλεισε;

Σ.Σ. Είναι λίγο απ΄όλα απ΄ όσα αναφέρεις, αλλά δεν έγινε καμιά αποτυχημένη προσπάθεια να περιληφθεί σε δίσκο, το θεωρούσα πολύ βιωματικό ώστε να θέλω να το μοιραστώ με άλλους, ίσως υπάρχουν κάποιες «αλήθειες» μέσα στο τραγούδι που και ο ίδιος δεν ήθελα να ισχύουν…Όμως «ανέβηκε» στο Youtube, δε ξέρω πώς και από ποιόν, (από μια πρόχειρη, πολύ παλιά ηχογράφηση στο σπίτι μου, του 1988), άρεσε πολύ σε κάποιους φίλους μου και όταν το άκουσα κι εγώ με μια χρονική απόσταση κατάλαβα ότι δε νιώθω άβολα να το τραγουδάω ή να το ακούω. Έχουν ξεπεραστεί κάποια θέματα του παρελθόντος και ήθελα να το δώσω στους φίλους σου, όπως θα το έδινα εγώ ολοκληρωμένο και όχι μέσα από ένα demo.

Γ.Κ. Καινούριο υλικό και προγραμματισμένες ζωντανές εμφανίσεις υπάρχουν;

Σ.Σ. Οι φίλοι μας στην Αθήνα θα μπορούν να μας δουν το Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου στην Αρχιτεκτονική στου Ζωγράφου και οι φίλοι στη Θεσσαλονίκη την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου στο Block 33. Σ΄ αυτές τις συναυλίες, και από δω και στο εξής, θα παίζουμε και καινούργια κομμάτια, η ηχογράφηση των οποίων για καινούργιο δίσκο θα ξεκινήσει πολύ σύντομα.

Στέλιος Σαλβαδόρ – Μωρά στη Φωτιά

Μωρά στη Φωτιά - Palinodiae

Facebook Comments

Αναζήτηση

Σχετικά Άρθρα

Το γυμνό του Jules De Bruycker

Το γυμνό του Jules De Bruycker

ΤΗΣ ΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΛΥΔΑΚΗ Τα γυμνά του Βέλγου ζωγράφου και χαράκτη Jules De Bruycker καλύπτουν την περίοδο της καλλιτεχνικής του ωρίμανσης, περίπου από το 1925 ως το 1940, όταν και αρχίζει...

Γλώσσα Σελίδας:

  • Greek
  • English

Κοινωνική Ιστορία

Κοινωνική Ιστορία