Πρόσφατα

Ελεύθερος Διαγωνισμός Φωτογραφίας

Ελεύθερος Διαγωνισμός Φωτογραφίας

με θέμα ανοιχτές συμμετοχές μέχρι 15 Αυγούστου 2018       Ο θεσμός του ανεξάρτητου περιοδικού Τέχνης & Γραμμάτων Παλινωδίαι πάνω στην Φωτογραφία, σας καλεί να συμμετάσχετε στον Ελεύθερο Διαγωνισμό...
Αφιερώματα Show author Palinodiae

Ο Ηλίας Πετρόπουλος στα μάτια του Ηλία Χ. Παπαδημητρακόπουλου

Ηλίας Πετρόπουλος φωτογραφημένος από άγνωστο στο Παρίσι

Ηλίας Πετρόπουλος στο Παρίσι

Ο Πετρόπουλος είναι φανατικός αναγνώστης, αγοραστής, χρήστης και συλλέκτης κάθε είδους λεξικού. Αρχικώς διαβάζει τα λεξικά σαν ρέοντα μυθιστορήματα, τα καταγράφει, τα ταξινομεί – και μετά τα χρησιμοποιεί. Η συλλογή του από γενικά, ειδικά, άκρως εξειδικευμένα, σπάνια (ή και σπανιότατα) πανάκριβα λεξικά υπερβαίνει τα 300. Τη συλλογή αυτή θα ζήλευαν πολλές βιβλιοθήκες και σπουδαστήρια. Επί πλέον αλληλογραφεί με αντίστοιχους συλλέκτες λεξικών, προκειμένου να εξασφαλίσει φωτοαντίγραφα λημμάτων για θέματα απρόσιτα στη συνήθη έρευνα.

Ο Πετρόπουλος είναι λάτρης της τυπογραφίας. Γνωρίζει πολύ καλά τα μυστικά αυτής της μεγάλης τέχνης. Επομένως γνωρίζει να στήσει, άρτια και άψογα, ένα βιβλίο. Τα βιβλία του τα επιμελείται ο ίδιος: σχεδιάζει την έκδοση, καθορίζει το σχήμα, επιλέγει τα τυπογραφικά στοιχεία, διαλέγει την εικονογράφηση, κάνει τις διορθώσεις, τη σελιδοποίηση, κολλάει τις (χιλιάδες…) λεζάντες, κ.λπ. Κατασκευάζει, τελικώς, ένα υποδειγματικό ντάμι-τυφλοσούρτη. Πρόκειται, τις περισσότερες φορές, για έναν όγκο δουλείας κυριολεκτικά απίστευτον. Ενίοτε χρησιμοποιεί σχέδια δικά του, με μαρκαδόρους, ή και σινική.

Ο Πετρόπουλος, από πολύ νωρίς, είχε δοσοληψίες με εικαστικούς – άλλως τε οι πιο καλοί του φίλοι είναι ζωγράφοι, χαράκτες, γραφίστες, γελοιογράφοι, σκιτσογράφοι (και, βέβαια, οι ποιητές). Το 1958 εκδίδει το πρώτο βιβλίο για τη ζωγραφική του Πεντζίκη – το 1966 εκδίδει (χάρμα οφθαλμών) το χειρόγραφο βιβλίο Ελύτης, Μόραλης, Τσαρούχης. Διαθέτει την ικανότητα να οσμίζεται τους καλλιτέχνες από τα πρώτα τους βήματα. Έλκεται, συνήθως, από τους περιθωριακούς, τους ανατροπείς, τους πρωτοποριακούς – αλλά υποκλίνεται και προ των ακραίων συντηρητικών. Τιμά όσους κομίζουν μια προσωπική κατάθεση, σέβεται (σχεδόν πρωτοφανές εν Ελλάδι) ακόμη και το κιτς.

Ο Πετρόπουλος επιδίδεται στην τέχνη του κολάζ. Τα θέματά του είναι κυρίως ερωτικά: γυναίκες σε στάσεις ηδυπαθείς, συμπλέγματα σεξουαλικά ακατονόμαστα, ή και – κατά τα κρατούντα – ανίερα. Ο (γυναικείος) κώλος δίνει και παίρνει εκεί μέσα.

Ο Πετρόπουλος γράφει ποιήματα. Ποιήματα αντικομφορμιστικά, όπου εξυμνείται συνήθως η Γυναίκα, τα όργανα του φύλου της, με φράσεις άγριες, αλλά και λυρικότατα τρυφερές.

Ο Πετρόπουλος είναι φανατικός λάτρης του κινηματογράφου. Στήνεται στην ουρά, μέσα στο καταχείμωνο και στην υγρασία του Παρισιού, προκειμένου να δει μια ταινία. Τρέχει σε απώτατες συνοικίες, για να παρακολουθήσει το έργο αγνώστων δημιουργών, αφιερώματα, ρετροσπεκτίβες καταξιωμένων σκηνοθετών, ή την παρθενική εμφάνιση νέων σκηνοθετών. Χρησιμοποιεί τον κινηματογράφο ως σχολείο ιδεών και έκφρασης.

Ο Πετρόπουλος διαθέτει έντονα το στοιχείο του χιούμορ, αλλά και του αυτοσαρκασμού. Άκρως φιλόδοξος, εγωπαθής και (εν ονόματι του εικονοκλαστισμού του) απρόβλεπτος και εριστικός, ομιλεί και γράφει άριστα ελληνικά. Εικοσιπέντε χρόνια εις την ξένην, δεν άλλαξε την προφορά του ούτε στο ελάχιστο: ουδέποτε ψάχνει να βρει την κατάλληλη ελληνική λέξη και ουδέποτε ανακατεύει στην κουβέντα του έστω και μια λέξη γαλλική. Εννοείται ότι ουδέποτε έχει εκστομίσει το άθλιο εκείνο πώς το λέτε ελληνικά

Αλληλογράφος, αλλά και μέγας χρήστης του τηλεφώνου, καταφέρνει (επί δεκαετίες, τώρα) να είναι ενημερωμένος μέχρι κεραίας για όλα τα ελληνικά πράγματα, και – τέρας αντοχής ων – δουλεύει κτηνωδώς με ρυθμούς αυτόχρημα εξαντλητικούς. Ας υπενθυμίσω ότι τα μέχρι τούδε εκδοθέντα (ποικίλα) βιβλία του ανέρχονται περίπου σε 70.

Μεθοδικότατος, διαθέτει φοβερά αρχεία περίπου για τα πάντα, ενώ είναι ανάγκη να σημειωθεί ο κεντρικός ρόλος που παίζει στη δουλειά του η φωτογραφία. Ο αριθμός των φωτογραφιών που διαθέτει, π.χ., μόνο για το (ανέκδοτο, εισέτι) έργο του περί ελληνικών νεκροταφείων υπερβαίνει κατά πολύ τις 5.000. Η φωτογραφία, όπως και το σχέδιο, είναι δύο ακόμη εργαλεία της δουλειάς του Πετρόπουλου.

Ο Πετρόπουλος καταφέρνει να παραμένει ζωντανός και σύγχρονος. Δεν αναμασά τα ίδια, δεν αναπαράγει εαυτόν, δεν αναπαλαιώνεται ψιμυθιούμενος. Καταγράφει ψυχρά το παρελθόν (όπως και το παρόν), αλλά αρνείται να έχει μαζί τους συναισθηματικές εξαρτήσεις και γλυκασμούς. Μπορεί να καυχηθεί (δεν το έχει πράξει ακόμη…) ότι, στην Ελλάδα, διαθέτει τους πιο πολλούς εχθρούς – αλλά και τους φανατικότερους των θαυμαστών. Και οι μεν και οι δε αποφεύγουν να τον κρίνουν (επικρίνουν, κατακρίνουν, να τον ξεχέσουν έστω), ή να τον επαινέσουν δημόσια και γραπτώς – για να μην αναφέρω ότι αρκετοί, όλα αυτά τα χρόνια, για τα αμαρτήματα του Πετρόπουλου (πραγματικά, ή υποθετικά), σπεύδουν και ζητούν τον λόγο από… εμένα!

Ηλία Πετρόπουλε: σε χαιρετώ εκ της ωραίας νήσου Πάρου και σε αποχαιρετώ, παραπέμποντας σε ένα δικό σου απόσπασμα από το βιβλίο του 1966, που ήδη μνημόνευσα, και το οποίο αρχίζει με τις σημαδιακές φράσεις:

«Η Ελλάς είναι σαν μια γλάστρα ανθισμένη… Μόνον οι έλληνες είναι δεμένοι με το χώμα… Έκαστος έλλην, ως άλλος Ιωάννης Βαπτιστής, κρατάει την κομμένη κεφαλή του…»

Ηλίας Χ. Παπαδημητρακόπουλος φωτογραφημένος από τον Δημήτρη Κανελλόπουλο σε καφέ στο Όρος

Ηλίας Χ. Παπαδημητρακόπουλος φωτογραφημένος από τον Δημήτρη Κανελλόπουλο σε καφέ στο Όρος

______________________________
Αυθεντικός τίτλος: Σύντομες πληροφορίες περί του Ηλία Πετρόπουλου
Πρώτη δημοσίευση: Περιοδικό «Μανδραγόρας» τχ. 18-19, 1997-1998
Αντιγραφή από το βιβλίο «Αποκείμενα», εκδόσεις Νεφέλη, 2000
Δακτυλογράφηση: Αγγελική Λυδάκη

Facebook Comments

Αναζήτηση

Σχετικά Άρθρα

Το γυμνό του Jules De Bruycker

Το γυμνό του Jules De Bruycker

ΤΗΣ ΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΛΥΔΑΚΗ Τα γυμνά του Βέλγου ζωγράφου και χαράκτη Jules De Bruycker καλύπτουν την περίοδο της καλλιτεχνικής του ωρίμανσης, περίπου από το 1925 ως το 1940, όταν και αρχίζει...

Γλώσσα Σελίδας:

  • Greek
  • English

Κοινωνική Ιστορία

Κοινωνική Ιστορία