Πρόσφατα

Νικήτριες Φωτογραφίες του Διαγωνισμού #04 με θέμα «Η μοναξιά»

Νικήτριες Φωτογραφίες του Διαγωνισμού #04 με θέμα «Η μοναξιά»

  «Καμιά μοναξιά δεν είναι μικρή» | Ολοκληρώθηκε με μεγάλη συμμετοχή ο τέταρτος Ελεύθερος Διαγωνισμός Φωτογραφίας #04 του περιοδικού Palinodiae με θέμα «Η Μοναξιά». Ευχαριστούμε όλους όσους συμμετείχαν και με τον τρόπο τους στήριξαν...
Αφιερώματα Show author Palinodiae

Ο Αθηναϊκός ραδιοφωνικός σταθμός τη δεκαετία του ’30

Τίτλος πρωτότυπης δημοσίευσης:

Πώς λειτουργεί ο Αθηναϊκός
ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ
____________________________________
Μία ενδιαφέρουσα επίσκεψη στο Στούντιο του Ζαππείου

sss4

Κάθε βράδυ το ραδιόφωνο μας μεταδίδει τις εκπομπές του ελληνικού ραδιοφωνικού σταθμού Αθηνών. Θέλουμε ειδήσεις, μα τις παρέχει. Θέλουμε μία μορφωτική διάλεξη, επίσης. Θέλουμε μουσική κλασική, μουσική εύθυμη, μουσική ελληνική, και αυτήν ο πομπός μας την προσφέρει καθημερινώς. Έχουμε ήδη συνηθίσει τόσο στο ραδιόφωνο σαν στοιχείο μορφώσεως πνευματικής και καλλιτεχνικής και ως παράγοντα για τη διασκέδασή μας, απ’ τον κατοπτρισμό μας στα γεγονότα, ώστε δεν είναι πλέον δυνατόν να φανταστούμε τη καθημερινή μας ζωή χωρίς ραδιόφωνο, ακριβώς όπως δεν μπορούμε να φανταστούμε τη σύγχρονη εποχή χωρίς ηλεκτρικό φως, χωρίς τηλέφωνα, χωρίς τα νέα συγκοινωνιακά μέσα. […]

 

ΠΩΣ ΕΡΓΑΖΕΤΑΙ Ο ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΤΟΥ ΗΧΟΥ

Είδε ήδη αρχίσει το βραδινό πρόγραμμα του σταθμού όταν επισκέφτηκα το στούντιο. Το ανώτερο προσωπικό του, αναλαμβάνει προθύμως να με μυήσει στα μυστήρια της λειτουργίας. Και πρώτα οδηγούμαι στον θάλαμο ελέγχου. Είναι μια αρκετά ευρύχωρη αίθουσα από όπου ο «ρυθμιστής του ήχου» κανονίζει όλη την ραδιοφωνική μετάδοση.

Τι ακριβώς κάνει ο ρυθμιστής του ήχου; Καθισμένος μπροστά σ’ ένα ταμπλό γεμάτο φωτεινούς ηλεκτρικούς διακόπτες παρακολουθεί οπτικώς μεν επάνω στο ειδικό όργανο μέτρησης, ακουστικώς δε από του ραδιοφώνου τις διακυμάνσεις την ένταση του ήχου που παράγεται εντός των αιθουσών όπου γίνεται η ραδιοφωνική εκπομπή. Την εκπομπή δε την ακούει απευθείας ο ρυθμιστής του ήχου. Είναι ηχητικώς τελείως απομονωμένος από τους θαλάμους εκπομπής με τους οποίους γειτονεύει ο θάλαμος του και γι’ άλλους λόγους τεχνικούς και για να μη μεταδίδονται σ’ αυτούς οι θόρυβοι που γίνονται μέσα στον θάλαμο ελέγχου. Χάρις όμως στα τρία μεγάλα παράθυρα εφοδιασμένα με τριπλά τζάμια, ο ρυθμιστής του ήχου είναι σε θέση να παρακολουθεί με το μάτι τι γίνεται εντός των θαλάμων εκπομπής.

Η εργασία του ρυθμιστή του ήχου απαιτεί μεγάλη προσοχή και προσήλωση. Ακόμη όμως απαιτείται όπως ο ρυθμιστής του ήχου είναι και μουσικός, για να δύναται και με το αυτί του να ελέγχει τη χροιά της μεταδόσεως.

Σε μία γωνία του θαλάμου ελέγχου υπάρχουν δύο ηλεκτρικά ενισχυτικά συγκροτήματα, εκ των οποίων εκάστοτε λειτουργεί μόνο το ένα. Το άλλο παραμένει σαν εφεδρικό. Το ρεύμα, ενισχυμένο, από το εν λειτουργία ενισχυτικό συγκρότημα, μεταφέρεται πλέον μέσω ειδικών ραδιοφωνικών κυκλωμάτων μέχρι τον πομπό των Λιοσίων όπου και εκπέμπεται υπό μορφή ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων στους αιθέρες, φτάνει δε μέχρι τις κεραίες των ραδιοφώνων μας.

 

sss1

Ο θάλαμος μουσικής του στούντιο του Ζαππείου, όπου δίνονται τα ρεσιτάλ και οι συναυλίες του σταθμού. Στους τοίχους διακρίνονται τα τελάρα με τα ειδικά υλικά για τη βελτίωση της ηχητικής της αίθουσας

 

ΠΩΣ ΕΚΤΕΛΕΙΤΑΙ Η ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Πώς αρχίζει όμως η ραδιοφωνική μετάδοση; Πώς συνεχίζεται η εκτέλεση του προγράμματος και η εναλλαγή των διαφόρων μερών από τα οποία αποτελείται; Το πράγμα δεν είναι καθόλου απλό, απαιτεί δε και πάλι την αμέριστη προσοχή του ρυθμιστή του ήχου. Στους θαλάμους της εκπομπής – τρεις είναι αυτοί οι θάλαμοι: ο θάλαμος της μουσικής, ο θάλαμος των εκφωνητών και ο θάλαμος της μετάδοσης δίσκων γραμμοφώνου – υπάρχουν ψηλά στον τοίχο φωτεινές ηλεκτρικές πινακίδες.

Ας υποθέσουμε τώρα, ότι πρόκειται να γίνει εκπομπή ρεσιτάλ πιάνου από τον θάλαμο μουσικής. Ο ρυθμιστής του ήχου θα πατήσει ένα ηλεκτρικό κουμπί και στην φωτεινή πινακίδα του θαλάμου εκπομπής θα γραφτεί η λέξη «δοκιμή». Αυτή σημαίνει ότι ο εκτελεστής του ρεσιτάλ δύναται ελεύθερα να δοκιμάσει το πιάνο, να πάρει τη θέση του, να ομιλήσει χωρίς όλοι αυτοί οι θόρυβοι να μεταβιβαστούν μέσω του μικροφώνου διότι ο ρυθμιστής του ήχου έχει, κατά την διάρκεια της «δοκιμής», διακόψει την μετάδοση του ρεύματος του μικροφώνου προς τα ενισχυτικά συγκροτήματα και προς το πομπό.

Εν τω μεταξύ ο ρυθμιστής του ήχου πηγαίνει ο ίδιος στον θάλαμο μουσικής και τοποθετεί το μικρόφωνο στη κατάλληλη θέση απέναντι του πιάνου. Και τούτο διότι, αναλόγως του είδους και του αριθμού των μουσικών οργάνων τα οποία θα παίξουν, κανονίζεται και η θέση του μικροφώνου. Ένα μικρό λάθος στην τοποθέτηση μεταβάλλει και αλλοιώνει σοβαρότατα την ποιότητα της εκπομπής. Εννοείται ότι αυτή η εργασία γίνεται, λόγω της πείρας που υπάρχει, ταχύτητα.

Άμα το μικρόφωνο τοποθετηθεί, άμα λάβει τη θέση του και ο εκτελεστής, ο ρυθμιστής του ήχου επανέρχεται στον θάλαμο ελέγχου. Πατά τότε άλλο κουμπί και η φωτεινή πινακίδα τόσο στον θάλαμο μουσικής όσο και στον θάλαμο των εκφωνητών γράφει τη λέξη «ησυχία», πράγμα που σημαίνει ότι σε λίγο η εκπομπή θ’ αρχίσει. Αμέσως μετά η πινακίδα στον θάλαμο των εκφωνητών σημειώνει την λέξη «εκπομπή».

s2

Η είσοδος στις αίθουσες του στούντιο του Ζαππείου

Και η εκφωνήτρια αναγγέλλει π.χ. «αρχίζει η μετάδοσις ρεσιτάλ πιάνου υπό του κ. Α. Θα παιχθεί η Β ‘ Σονάτα του Μπετόβεν». Όταν η εκφωνήτρια τελειώσει την αναγγελία, ο ρυθμιστής του ήχου διακόπτει το ρεύμα του μικροφώνου της και ανοίγει το ρεύμα του μικροφώνου του θαλάμου μουσικής. Συγχρόνως, στην πινακίδα του θαλάμου αυτού εμφανίζεται με φωτεινά γράμματα η λέξη «εκπομπή». Αυτό είναι το σύνθημα για ν’ αρχίσει ο εκτελεστής να παίζει στο πιάνο του.

Όταν η εκτέλεση τελειώσει στη φωτεινή πινακίδα του θαλάμου μουσικής αναφαίνεται πάλι η λέξη «δοκιμή». Ο εκτελεστής και πάλι δύναται τώρα να μιλήσει, να κινηθεί. Διότι το μικρόφωνο της εκφωνήτριας είναι εκείνο που τίθεται σε λειτουργία για να αναγγελθεί το δεύτερο μουσικό τεμάχιο.

Εννοείται ότι, στην πραγματικότητα, όλα αυτά, όσο κι αν εκτυλίσσονται με μεγάλη ταχύτητα και ακρίβεια, παρουσιάζουν διαρκώς απρόοπτα. Παραδείγματος χάρη, συχνότατα συμβαίνει ένα μουσικό τεμάχιο να πρόκειται να τελειώσει νωρίτερα από την προϋπολογισμένη ώρα. Τότε επεμβαίνει ο φροντιστής του στούντιο, ο οποίος παρακολουθεί διαρκώς τη μετάδοση του προγράμματος και είτε ειδοποιεί καταλλήλως τον εκτελεστή να προσθέσει ένα ακόμη μουσικό τεμάχιο στο πρόγραμμά του ή δίνει εντολές να μεταδοθεί μουσική δίσκων, ή παρεμβάλλει εν ολιγόλεπτο διάλειμμα για να μην επέλθει αναστάτωση στο πρόγραμμα.

Γενικότερα, η ακριβής και κατά της ορισμένης ώρας εκτέλεση του προγράμματος είναι ένα από τα κυριότερα καθήκοντα του φροντιστή και του υποφροντιστή του στούντιο. Εξάλλου, λαμβάνεται πάντοτε μέριμνα, ώστε στον θάλαμο εκπομπής να μην υπάρχει, εκτός του εκτελεστή, κανείς άλλος κατά την ώρα της μεταδόσεως, για να αποκλείεται η δημιουργία ξένων προς την εκπομπή θορύβων. Γι’ αυτό και στον θάλαμο των εκφωνητών μόνο μία εκφωνήτρια υπάρχει. Η συνάδελφός της, η οποία θα την αντικαταστήσει, περιμένει την σειρά της στην αίθουσα αναμονής.

 

ΟΙ ΘΑΛΑΜΟΙ ΕΚΠΟΜΠΗΣ

Όπως ήδη ανέφερα παραπάνω, οι θάλαμοι αυτοί είναι τρεις: των εκφωνητών, απ’ όπου γίνονται και οι ομιλίες και διαλέξεις, των δίσκων γραμμοφώνου και της μουσικής. Οι τοίχοι του θαλάμου των δίσκων είναι κατά το ήμισυ επενδυμένοι με ξύλινα τελάρα παραγεμισμένα με ειδικά υλικά για λόγους ακουστικής. Στον θάλαμο αυτόν υπάρχουν δύο ηλεκτρονικά γραμμόφωνα, στα οποία παίζονται οι δίσκοι.

Η αίθουσα της μουσικής είναι η μεγαλύτερα. Εδώ παίζουν ή μικρή και η μεγάλη ορχήστρα του σταθμού, εδώ γίνονται τα ρεσιτάλ πιάνου (τρία θαυμάσια πιάνα μάρκας «Μπλύτνερ», «Μπεχστάιν» και «Στάινγουαίη» έχει το στούντιο στη διάθεση των πιανιστών του), εδώ γίνονται και όλες οι άλλες μουσικές εκτελέσεις. Δύο μικρόφωνα εξασφαλίζουν τη καλή μετάδοση των συμφωνικών συναυλιών, ενώ την ηχητική απόδοση την βελτιώνει η ειδική επένδυση του τοίχου.

Αυτό είναι, με λίγα λόγια, το στούντιο του ραδιοφωνικού μας πομπού και κατά αυτόν σε συντομία τρόπο γίνονται οι ραδιοφωνικές εκπομπές του.

 

sss3

Ο ραδιοφωνικός πομπός Αθηνών στα Λιόσια

___________________________________________________________________________
Μέρος άρθρου του Θ. Ι. Δογάνη δημοσιευμένο στην εβδομαδιαία εγκυκλοπαιδική επιθεώρηση «Ο ήλιος», τεύχος 13 Δεκεμβρίου 1939

Μεταγγλώτιση: Περιοδικό Παλινωδίαι

 

Facebook Comments

Αναζήτηση

Σχετικά Άρθρα

No related posts
Italo Zetti

Italo Zetti

(1913-1978)   ΤΗΣ BEATRICE MASTRODONATO   Ανακαλύπτοντας τον Italo Zetti είναι μια ευχαρίστηση από κάθε άποψη. Είναι ένας από τους μεγαλύτερους Ιταλούς χαράκτες στον προχωρημένο 20º αιώνα. Ο Ίταλο Ζέττι...

Γλώσσα Σελίδας:

  • Greek
  • English

Κοινωνική Ιστορία

Κοινωνική Ιστορία